Wednesday 30 November 2011

Panduan Menulis Bahagian B (Penulisan): Peringkat 2

Bagi peringkat 2 dalam teknik menjawab bahagian B kertas penulisan Bahasa Melayu, murid-murid dikehendaki mengisi tempat kosong dengan perkataan yang sesuai.

Tajuk 1: 
Hobi kamu ialah bermain layang-layang. Ceritakan tentang hobi kamu itu. (Cerita)
a. Saya ada _____.
b. Saya suka _____ layang-layang.
c. Saya _____ layang-layang.
d. Layang-layang itu _____.
e. Saya _____ layang-layang itu.
f. Saya bermain layang-layang dengan _____.
g. Saya bermain pada waktu _____.
h. Saya bermain di _____.
i. Layang-layang saya _____ tinggi.
j. Saya berasa _____.

Tajuk 2: 
Kamu sekeluarga telah mengunjungi sebuah pusat rawatan tradisional. Tulis sepucuk surat kepada kawan kamu untuk menceritakan pengalaman kamu.

44, Taman Bunga Raya,
35000 Tapah,
Perak.

2 September 2011.

a.       _____ sahabatku, Amir yang berada di Muar, Johor.
b.       Semoga _____ selalu.
c.      _____ sihat-sihat wal afiat.
d.      _____,
e.       Saya _____ telah pergi ke pusat rawatan tradisional.
f.        Ayahanda saya selalu sakit _____.
g.       Beliau bekerja sebagai _____.
h.       Beliau menjalani _____ akupunktur.
i.         Encik Wong _____ air rebusan akar-akar kayu.
j.         Ayahanda saya semakin _____.
k.      _____ sahaja buat kali ini.
l.         Semoga _____ lagi.

Sahabatmu,
Abu


Tajuk 3:
Tuliskan cerita tentang guru kesayang kamu. 
a. Saya ada _____ guru.
b. Nama guru saya ialah _____.
c. Puan Lee mengajar saya _____.
d. Puan Lee seorang yang _____.
e. Puan Lee rajin dan _____.
f. Beliau selalu memberi _____.
g. Beliau mengajar sehingga kami _____.
h. Puan Lee juga guru kelab _____.
i. Beliau _____ kami bermain badminton.
j. Saya sangat _____ akan Puan Lee.

Tajuk 4:
Tuliskan sebuah karangan bertajuk "Aku Sebuah Telefon Bimbit".
a. Nama saya _____.
b. Aku telefon _____.
c. Aku dilahirkan di _____.
d. Aku _____.
e. Aku _____ ke dalam kotak.
f.  Aku _____ ke kedai telefon.
g. Aku diletakkan tanda _____.
h. Aku dibeli oleh seorang _____.
i.  Dia menggunakan _____.
j.  Dia _____ dengan kawannya.
k. Dia menjaga aku dengan _____.
l.  Aku sudah _____.
m.Aku sangat _____.

No comments:

Post a Comment