Wednesday 30 November 2011

Panduan Menulis Bahagian B (Penulisan): Peringkat 3

Bagi peringkat 3 dalam teknik menjawab bahagian B dalam kertas penulisan Bahasa Melayu, murid-murid dikehendaki menulis ayat-ayat daripada perkataan yang diberi.

Tajuk 1: 
Hobi kamu ialah bermain layang-layang. Ceritakan tentang hobi kamu itu. (Cerita)
a. Saya - hobi.
b. Saya - suka - layang-layang.
c. Saya - layang-layang.
d. Layang-layang - cantik.
e. Saya - membuat - itu.
f. Saya - layang-layang - kawan-kawan.
g. Saya - pada - petang.
h. Saya - di padang.
i. Layang-layang - tinggi.
j. Saya - gembira.

Tajuk 2: 
Kamu sekeluarga telah mengunjungi sebuah pusat rawatan tradisional. Tulis sepucuk surat kepada kawan kamu untuk menceritakan pengalaman kamu.

44, Taman Bunga Raya,
35000 Tapah,
Perak.

2 September 2011.

a.       Menemui - berada di Muar, Johor.
b.       Semoga - selalu.
c.       Saya - wal afiat.
d.       Saudara,
e.       Saya sekeluarga - rawatan tradisional.
f.        Ayahanda - sakit badan.
g.       Beliau - pemandu lori.
h.       Beliau - akupunktur.
i.         Encik Wong - akar-akar kayu.
j.         Ayahanda - sihat.
k.       Sekianlah - ini.
l.         Semoga -.

Sahabatmu,
Abu


Tajuk 3:
Tuliskan cerita tentang guru kesayang kamu. 
a. Saya - guru.
b. Nama guru -.
c. Puan Lee - Bahasa Cina.
d. Puan Lee - cantik.
e. - rajin - baik hati.
f. Beliau - nasihat.
g. Beliau - kami faham.
h. Puan Lee - badminton.
i. Beliau mengajar - badminton.
j. Saya - Puan Lee.

Tajuk 4:
Tuliskan sebuah karangan bertajuk "Aku Sebuah Telefon Bimbit".
a. Nama -.
b. Aku -.
c. Aku - kilang.
d. Aku -.
e. Aku - kotak.
f.  Aku - kedai telefon.
g. Aku - harga.
h. Aku - lelaki.
i.  Dia - aku.
j.  Dia - kawannya.
k. Dia - baik.
l.  Aku -.
m.Aku -.

No comments:

Post a Comment